המסע לסלוודורה היה הרבה מעבר לעוד יציאה ליום צילום באזור ים המלח הכה אהוב עלי. בנוסף לכללים שציינתי בפוסט הקודם,יצאתי לסלוודורה בידיעה שאני הולך להתעמת עם מזג אוויר שרחוק מאוד מתנאי צילום אידיאלים,עוד ידעתי שחלק מהצילומים יהיו ישר מערבה אל פני השמש וחלק ינצלו את אור הדמדומים כשהשמש מאירה מזרחה את אוביקטי הצילום.
מראש,ציוד הצילום שלקחתי איתי כלל שלוש מצלמות,שלוש עדשות וחצובה,כן תיק ציוד כבד להחריד – שהוסיף לעוצמת ההנאה מהמסע הזה. עוד היה ברור לי:חלק מהתמונות שילקחו יפותחו,מהמקור,בתוכנת הסימולציה לפילם – ועל כך בפוסט הזה.
מזה זמן אני מוצא עצמי לוקח איתי את מצלמת הלומיקס מכוונת לצילום סירטוני וידאו באתרים שבהם אני מטייל,ובסופו של יום,מסיבות שונות,היא נשארת בתיק הצילום ווידאו לא נלקח. לפני היציאה לסלוודורה כיילתי את הלומיקס,שלה חיישן מיקרו 4/3,בהתאמה אישית לצילום תמונות,ושידכתי אליה את אחת העדשות המאתגרות שבתיק הצילום שלי – את הסיגמא 20 מ"מ F1.4. מאחר והסיגמא מיועדת לתבריג של קנון היא התחברה ללומיקס עם מתאם טיפש קרי: מתאם שלא מעביר פוקוס למצלמה והפוקוס ידני.
כשהגעתי לסלוודורה,שעת צהריים מאוחרת,הטמפרטורה היתה 40 מעלות,בתוספת של כ 30% לחות הטמפרטורה המורגשת היתה כ 43 מעלות. השמיים היו ללא עננים והבל החום גרם לעיוותים בתמונות שצריך היה להתיחס אליהם מראש בעת כיול המצלמות הידני.
הלומיקס צילמה בתחילת המסע,את הנוף שממערב לי כמעט הישר אל פני השמש,והיה ברור לי שהתמונות ממנה,כשיפותחו בסימולציה לפילם,ידרשו להתעסק עם בעיות,קשות,באיזון הלובן – וכך היה.
את הצילומים בדמדומים עשיתי עם קנון FF ולה עדשת 24-70 – גם היא,אחת משכיות החמדה שבתיק הצילום שלי. הצילומים האלה נעשו כשהמצלמה יושבת על חצובה והשמש מאירה ממערב מזרחה את נושאי הצילום באור הדמדומים.
ב 1990 נתקלת פוג’י פילם בתחרות עזה מצד קודאק,שמוצאה לשוק סידרה של פילם לצילומים באור יום. כתשובה לתחרות הזו מוציאה פוג’י פילם את הפילם ואלויה Velvia שאותו היא מיעדת לצילום באור יום תוך חשיפה של פרטים ואיכות תמונה שמיועדים לקהל הצלמים שזה מקצועם. תוך זמן קצר הואלויה הפך לפילם שכל צלם צריך לנסות,וההצלחה המסחרית,לא איחרה לבוא. בהמשך,ב 2002, וב 2007 הוציאה פוג’י פילם גרסאות משופרות של הואלויה והפילם הזה מיוצר עד היום כמו גם סימולציה שלו במצלמות של פוג’י ובתוכנת הפיתוח שבה אני משתמש.
בחרתי לפתח תחת הסימולציה של הואלויה שתי תמונות מהקנון [תמונות 1 + 2],שצולמו כאמור בדמדומים,ושתי תמונות שנלקחו בלומיקס [תמונות 3 + 4] שצולמו,כאמור,אחר הצהרים אל עבר השמש.
כל התמונות פותחו בסימולציה של הואלויה במצב VIVID כלומר הדגשה מיוחדת של הפרטים שנמצאים בקובץ המקור ישר מהמצלמה. כמו כן,מאחר ומעבדת הצילום נמצאת במחשב שלי,בעת הפיתוח שמתי דגשים על מספר פרמטרים כדי לתת לתמונות את מגע היד שלי ואת החוויה שחוויתי בעת לקיחתן.
בפוסט הקודם הדגשתי שלהמרה לפילם,כמו גם צילום בפילם,מצריך מתן דגש ושימת לב לאיזון הלבן בתמונה. מאחר וארבעת התמונות נלקחו בתנאי צילום רחוקים מאופטימליות תוכלו לראות כיצד ההמרה לפילם מתקשה להתעסק עם בעיות איזון הלובן שבתמונות בכלל ובפרט באלה שנלקחו בלומיקס,הישר אל פני השמש ומאחר והתערבתי בתהליך הפיתוח נתתי לעצמי את הדרור לא לסלק או לעדן בתמונות את בעיות איזון הלובן וההמרה שעשתה סימולציית הפילם – האם זה יפה או פוגע באיכות התמונה? את זה:אני משאיר לעין הצופה.
והתמונות,הן כאן לפניכם:
מנחם.